پروژه، مقاله کلاسی گردشگری و مذهبی جامع در مورد شهر ری (تاریخی، اکولوژی، هنری) حدود 80 صفحه


قیمت 10 هزار تومان

لطفا از نشر این مطلب در اینترنت خودداری کنید. حرام است.


گردشگری راهی است که افراد  دارای ملیت، قومیت، مذهب و فرهنگ های مختلف را به یکدیگر پیوند می دهد و به آنها کمک می کند تا همدیگر را با وجود تنش های سیاسی و اجتماعی، بهتر درک کنند. از نظر سازمان جهانی جهانگردی، مذهب به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه های سفر شناخته شده است. در فرهنگ اسلامی، سیاحت به عنوان سیر آفاق در برابر سیر انفس مورد توجه قرار گرفته است. اسلام به انسان و نیازهای او نگاه ویژه ای دارد و آنچه را که به واقع زندگی را لذت بخش و آسان می کند و در جسم و روح و روان انسان موثر است و به رسمیت  می شناسد. (رهنمایی-1389,ص22)

زیارت بخش مهمی از فعالیت های مربوط به گردشگری مذهبی- که یکی از انواع گردشگری است- را در بر       می گیرد، زیرا زیارت یکی از راه های مهم تقویت معنویت و ایجاد ارتباط با معبود است. آئین حج به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین مراسم مذهبی جهان به شمار می رود که از نمونه های برجسته گردشگری مذهبی است. ادیان و مذاهب همواره در مسیر تکامل بشریت موثرترین جایگاه را در ابعاد فرهنگ ها و تمدن ها داشته است. در این رهگذر اماکن مذهبی کلیه ادیان به عنوان پشتوانه بی دلیل هویت دینی قوم ها بوده است. به همین دلیل مردم کشورهای جهان با هر چه بهتر نمایش دادن اماکن مذهبی هویت بخش، سعی در اعتلای فرهنگ مذهبی خود دارد. بیشتر ملت ها تمایل دارند با به نمایش گذاشتن هر چه بهتر اماکن مذهبی خود، ضمن انتقال پیام های دینی، مذهبی و فرهنگ ملی منبع درآمد مالی مناسبی برای کشور، شهر یا منطقه خود ایجاد نمایند. (گنجی-1380، ص26)

نتیجه تلاش و اهتمام به عنوان میراث گرانبهای امروزی بنام اماکن مذهبی به دلیل اهمیت ویژه گردشکری مذهبی در بیشتر کشورها به ویژه در خاورمیانه می تواند توسعه پایدار گردشگری در این کشورها باشد.


گردشگری صنعتی است با لازمه برقراری ارتباط. این ارتباط با جوامع، تبادل فرهنگی را به همراه خواهد داشت. ورود گردشگر به شهر ری می تواند درکنارپیامدهای اقتصادی، تاثیر قابل ملاحظه ای بر فرهنگ منطقه بگذارد، این  تأثیرات با دامنه ی مثبت و منفی بسیار قابل بررسی است تاثیراتی چون اشتغال، حل معضل بیکاری، افزایش سطح امنیت روانی، افزایش امنیت شغلی، حل معضل اعتیاد، کاهش جرم و جنایت، کاهش خشونت، بالا رفتن فرهنگ رانندگی به دلیل حضور گردشگران با فرهنگ در زمینه رانندگی، کاهش فاصله طبقاتی و تغییر در فرهنگ محلی.

اغلب کسانی که مورد تأثیرپذیری از گردشگران قرار می گیرند، قشر جوان شهری اند. قشری که اکثر جمعیت شهر را به خود اختصاص می دهد. ایجاد ارتباط با گردشگران و الگو قرار دادن آنها و تقلید از رفتارهای شان باعث تحول در رفتار فرهنگی و اجتماعی می شود. از آنجایی که هر منطقه دارای عقاید، اصول، ارزش و فرهنگ خاص خود است که نسل به نسل ادامه داشته و در  واقع هویت آنها را شکل می دهد، ورود گردشگران می تواند موجب تحول در این سنت ها و رفتارها شود (زاهدی، 1385، 47(.


یک رویکرد کهن به انگیزه های گردشگری به دامازدیر (1975) تعلق دارد. وی این انگیزه ها را در قالب 3D عنوان بیان می کند به شرح زیر: استراحت و آرامش، سرگرمی و تفریح، پیشرفت فردی

یک D دیگر توسط کامیک (1989) به این مجموعه اضافه شد به معنای گریز از وضعیت موجود و غلبه کردن بر یکنواختی .
مکینتاش (1978) نیز چهار گروه اصلی و اساسی از انگیزه ها را معرفی کرده است که مدیون تفکرات مازلو است:

   انگیزه های فیزیکی: سلامتی، کاهش فشارهای عصبی،  …

    انگیزه های فرهنگی : هنر، مذهب، شیوه های زندگی،  …

    انگیزه های فردی : ملاقات با دوستان و خویشاوندان،  …

    انگیزه های اعتباری و حیثیتی ( پرستیژی ) : احترام، پیشرفت فردی، به عنوان مثال؛ کنفرانس تجاری .

نظریه پردازان دیگر، فهرست های طولانی تری از انگیزه های گردشگری را ارئه داده اند. هادمن و هاوکینز ( 1989 ) ده مورد از مهمترین انگیزه ها را برشمرده اند :

1) سلامتی

2) اشتیاق و کنجکاوی
3) ورزش ( فعالیت و مشارکت ورزشی)
4) ورزش ( تماشای مسابقات ورزشی)
5) تفریح
6)  ملاقات با دوستان و خویشاوندان
7) فعالیت های تجاری و حرفه ای
8) پیوندها و وابستگی های خویشاوندی
9) خود شکوفایی
10) مذهب