مقاله بازاریابی حسی 

مقاله کنفرانسی بازاریابی حسی

سیر تا پیاز بازاریابی حسی

مروری بر بازاریابی حسی

مقاله ترویجی بازاریابی حسی



در بررسی رفتار مصرف کننده و در  باورپذیری کیفیت و ارزش برند و محصولات در ذهن آنان، به نقش تعیین کننده و اثرگذار احساسات پی می‌بریم. با پیوند علم روانشناسی با مدیریت بازاریابی راه‌های تاثیرگذاری از طریق حواس افزایش یافته است. از این رو،  بازاریابان سعی می کنند با در نظر گرفتن حواس مشتریان، بر درک، قدرت تصمیم گیری و رفتار خرید آنها اثرگذار باشند. درگیر ساختن مشتریان، افزایش محرک‌های حسی و اثرگذاری بر ناخودآگاه افراد از اهداف بازاریابی حسی است. شناخت رفتار مصرف کننده به شناخت بهتر این محرک‌ها برای استفاده در بازاریابی حسی کمک می کند. اثرگذاری بازاریابی حسی بر علایق و تجراب آنها، از موضوعات داغ و محبوب دو دهه گذشته است. البته که تحقیقات زیادی در این زمینه به ویزه در ایران انجام نشده است اما در این پژوهش به روش کتابخانه ای تلاش شده است که ضمن جمع‌آوری جامعی از مطالب، نتیجه آخرین پژوهش های خارجی در مورد بازاریابی حسی را بیان کنیم

کلمات کلیدی: بازاریابی حسی، بازاریابی تجربی، احساس و ادراک، احساسات پنج گانه

مقدمه

در سال های اخیر نقش تجارب حسی در داوری و تصمیم گیری در بازاریابی و روانشناسی بسیار مورد توجه بوده است .در بازاریابی تحقیقات پراکنده در مورد نقش حس ها در رفتار مشتری تحت عنوان بازاریابی حسی آمده است. یعنی بازاریابی که حس مشتریان را در بر می‌گیرد و بر این درک، داوری و رفتار تأثیر میگذارد (Krishna. 2012,2013). همچنان که تاریخ علم نشان می دهد، در مراحل اولیه برنامه تحقیقاتی شناخت ....................

به نظر کریشنا (2010) بازاریابی حسی نوعی بازاریابی است که حواس مشتریان را در بر می‌گیرد و بر درک، ....................

مسلماً درک حس و بازاریابی حسی یک زمینه روبرو شده است و تحقیقات زیادی باید انجام شود. در این راستا تلاش شده است تا به وسیله این مقاله مروری در مورد بازاریابی حسی و درک حواس انسان در تصمیمگیری خرید اطلاعات بیشتری کسب کنیم هرچند که شکاف‌های موجود در این مقاله نشان از لزوم کار در تحقیق بیشتر در این زمینه است .

تعاریف بازاریابی حسی

بازاریابی حسی[1] روشی یکپارچه و سیستمی  است که مشتریان بازار هدف را از طریق ارتباطات مرتبط با برند که به ارزش آفرینی منجر می شود به خود معطوف می سازد. در واقع این نوع بازاریابی شناسایی و پاسخگویی به نیازها و خواسته های مشتری را از طریق ارزش افزوده ، ایجاد شخصت برند ملموس و با ایجاد ..................................

بازاریابی حسی در مورد چگونگی برانگیختن احساسات مخاطبان برای افزایش رغبت در آنان به خرید یک خدمت یا محصول است. امروزه احساسات نقش مهمی در بازاریابی دارد. در حقیقت هر محصول باید دارای ....................

تاریخچه پیدایش بازاریابی حسی

در دهه 1970 ، با پیشرفت مدل های کلی پردازش اطلاعات، ساختاری منسجم برای مفهوم سازی حافظه انسان، قضاوت، داوری و تصمیم گیری ارائه شد (Lachman & Butterfield, 1979. Wyer,1974).  نتایج نشان داد که افراد از طریق  حواس خود ...............

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد با تعیین میزان تبلیغاتی که مشتریان هر روز برای هزاران محصول می‌بینند که در بازار وجود دارد، به نظرمی رسد که محرک ناآگاه مثل محرک‌های مربوط به حواس اصلی روش موثرتری ...............

شاز اسمیلانسکی  (2009)  تعریفی جامع از بازاریابی حسی ارائه کرد : بازاریابی حسی فرایند شناسایی و .................

زنجیره خرده فروش سوئدی تصمیم گرفت که برچسب های حسی بیشتر برای بخش تولیدی خود انتخاب کند آنها احساس کردند که ......................

این اقدامات روشی برای تحریک علاقه و ارائه یک شخصیت یا پیام برند است که امکاناتی فراهم می آورد تا مصرف کنندگان خود را در اصل آن برند غوطه ور کرده، همچنین آن محصول را آزمایش و تجربه کنند و از طریق یک تعادل شاد و مفرح به یک حامی تبدیل شوند.

تجربه حسی – شبیه سازی ذهنی

افراد، دنیا را از طریق حس خود درک می کننداما بازنمودهایی که از داده های حسی ایجاد می شود ضرورتاً بازتاب های معتبر ویژگی های محرک نیستند و این همان واقعیتی است که گرایش لازم در درک حسی از فلسفه اولیه تا عصب‌شناسی را مطرح کرد.  اکثر تحقیقات روی رفتار مشتری و روانشناسی متأثر از نشان دادن چنین تصوراتی است و حاکی از این است که چگونه تحت تأثیر ویژگی های فردی مانند خود ساختاری قرار می گیرد یا با افزودن یک داده حسی دیگر اصلاح می شود (Krider et.al 2001. Rughubir & Krishna, 1996, 1999. Wansink & Van Ittersum, 2003. Krishna, 2007).  

حواس پنجگانه و رفتار مشتری

همان طور که میدانید حس، درک و دریافت مراحل پردازش حواس هستند. حس زمانی است که انگیزه از سلول های گیرنده حسی جلوگیری میکند.  درک ، آگاهی یا شناخت اطلاعات حسی است.  روش آسان شناخت، اختلاف بین حس و درک از طریق بررسی تجسم های بصری صورت میگیرد (Krishna & Schwarz, 2014. Wolfe et.al,2006). گرایش درک بصری نیز در رفتار مشتری مهم است، چون بر قضاوت و توجیه اندازه محصول و مصرف تأثیر می گذارد (Chandon & Wansink, 2007. Chandon & Ordabayeva, 2009. Krider et.al 2001.).  زمینه های زیادی برای تحقیقات آینده در بررسی اختلافات بین حس و درک وجود ............دارد که بر حس هایی غیر از بینش تاکید دارد. شناخت گفتار مسلماً یکی از

حواس پنجگانه و کاربرد بازاریابی حسی

بینایی

بینایی[1] بازاریابان در تبلیغات، طراحی فروشگاه، بسته بندی و حتی نشان های تجاری از عوامل دیداری یا بینایی استفاده زیادی می کنند. آنها معنا و مفهوم اصلی محصول را از طریق کانال های ارتباط دیداری مانند اندازه محصول، رنگ و شکل آن انتقال می دهند. امروزه رنگ ها عامل کلیدی در طراحی بسته بندی هستند زیرا واکنش های .............


بویایی

تحقیقات در مورد بو و حافظه در علوم اصلی روانشناسی و اخیراً در بازاریابی انجام شده است که نتایج چند دلیل ساختاری بیولوژیکی و آناتومی بود که چرا اطاعات بو برای مدت طولانی تر در مقابل سایر حواس ماندگاری داشته است. دلیل اصلی این موضوع نزدیکی فیزیکی و عصبی سیستم های مربوط به بویایی و ..........................

مورین و راتنشوار (2003) در تحقیقی با ترکیب مسئله بوی محیط و حافظه به این نتیجه رسیدند که بوی ..............

طی تحقیقات دیگر در مورد رفتار مشتری، محققان به دنبال این سؤال بودند که چگونه بو بر ارزیابی محصول ...................

شنوایی

شنوایی[1] بسیاری از جنبه های صدا بر احساسات و رفتارهای افراد تاثیر می گذارند. عقیده بر این است که موسیقی که در فروشگاه ها پخش می شود و موسیقی کاربردی نامیده می شود، به خرید بهتر مشتریان کمک می کند. پخش موسیقی در مغازه ها و فروشگاه ها، مراکز خرید و ادارات برای تن آرامی[2] هم کاربرد دارد.

ایجاد فشار زمانی[3] روشی است که .................

لامسه

لامسه[1] تحقیقات نسبتا کمی در مورد تاثیر تحریکات لمسی بر رفتار مصرف کننده انجام شده است اما مشاهدات مختلف نشان می دهد که این کانال حسی نیز بر رفتار تاثیر دارد. حتی محققان نشان داده‌اند که لمس می تواند ارتباطات فروش را افزایش دهد. در یک مطالعه، آن دسته از مشتریان رستوران که گارسون‌ها در بدو ورود با آنها دست داده بودند، انعام بیشتری به گارسون ها دادند. برخی از انسان شناسان، لمس را مانند یک زبان بدوی می دانند که آن را خیلی زودتر از نوشتن و گفتار یاد می گیریم. همچنین احساس‌های ...................

چشایی

مزه یا چشایی[1] گیرنده های چشایی ما به طور حتم در تجربه ای که در ارتباط با بسیاری از محصولات داریم، نقش دارند. جاهایی که اصطلاحا "خانه های طعم" نامیده می شوند، همواره مشغول ایجاد .....................

مزایای بازاریابی حسی

اکثر مدیران، توجه چندانی به استراتژی های بازاریابی تجربی ندارند زیرا آنان مشتریان خود را موجوداتی منطقی فرض می کنند تصمیمگیری هایشان بر اساس ویژگی های محصول نظیر کیفیت و قیمت می باشد درصورتی که امروزه این نظریه از اعتبار لازم برخوردار نیست و تمرکز از عملکرد محصول و سود به سمت تجارب سرگرم کننده تغییر پیداکرده و تقاضای مصرف کننده به تدریج فانتزی تر، احساسی تر و سرگرم کننده تر شده است. به طور خلاصه بازاریابی حسی به معنی استراتژی دو سویه و تجربه محور است.

در واقع این شخصیت برند است که قابلیت انتقال احساس را دارد و زمانی که یک مخاطب با برند مواجه .....................

سایر ویژگی ها و مزایای بازاریابی حسی

نتیجه گیری

بازاریابی حسی از جمله انواع بازاریابی است که با علوم روانشناسی و عصبی رابطه بسیار نزدیکی دارد و از تاثیر محرک های مختلف بر حواس پنج گانه مخاطبین بهره برداری می نماید. بازاریابی حسی به سرعت در حال توسعه بوده و هر روز بسیاری از تولید کنندگان و صاحبان کسب و کار از آن بهره می برند . کمپین‌های ...................

استفاده از بازاریابی حسی به عنوان یک استراتژی بازاریابی ارتباطی، به ارتباط عمیق از جنبه احساسی .................

منابع 

Anderson, M. L. (2008).

Bhatia, T. K. (2000).

Biswas,D., Szocs, C., Krishna,A.,&Lehmann, D. (2013).

Bosmans, A. (2006).

Chandon, P., & Wansink, B. (2007).

Chandon, P., & Ordabayeva, N. (2009).

Cornil, Y., Ordabayeva, N., Kaiser, U., Weber, B., & Chandon, P. (2014).

Crusco, A. H., & Wetzel, C. G. (1984).

DuBose, C. N., Cardello, A. V., & Maller, O. (1980).

Eelen, J., Dewitte, S., & Warlop, L. (2013).

Elder, R., & Krishna, A. (2012).

Krishna, A. (2010).

Krishna, A. (2013).

Krishna, A. & Schwarz, N.(2014).

Morewedge, C. K., Huh, Y. E., & Vosgerau, J. (2010).

Shen, H., & Sengupta, J. (2012).

Zhang, S., & Schmitt, B. H. (2004). 



[1] teste



[1] touch 



[1] hearing

[2] relaxation

[3] time compression



[1] vision



[1] Sensory marketing