ادبیات پایان نامه ادبیات توانمندسازی روانشناختی به همراه منابع معتبر و پوشش کامل و جامع توانمندسازی روانشناختی


جیمیل:


paper.for.mba@gmail.com

هزینه این قسمت فقط 7 هزار تومان

تماس یا تلگرام: 09017614595


لطفا قبل از تماس ایمیل یا پیامک بزنید تا در تلگرام پیام بگذارید.




توانمندسازی روانشناختی

مقدمه

سازمان‌ها امروزه در محیطی کاملا رقابتی که همراه با تحولات شگفت‌انگیز است باید اداره شوند. در چنین شرایطی مدیران  فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسایی محیط خارجی و داخلی سازمان کنند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی می‌توانند از عهده وظایف محول برآیند که از مهارت، دانش و توانایی لازم برخوردار باشند و اهداف سازمان را به خوبی بشناسند. ابزاری که ‌می‌تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد، توانمندسازی است (اقایار، 1382).

مروری بر ادبیات مدیریت نشان می‌دهد که توانمندسازی به مثابه موضوعی مه توجه گسترده‌ای را در کارکردهای مدیریت متوجه خود ساخته است که برای آن می‌توان دلایل چندی را متصور شد:

3 دلیل مهم برای بررسی توانمندسازی روانشناختی......

تعریف و مفهوم توانمندسازی

توانمندسازی از مباحث نوین در توسعه منابع انسانی به شمار می‌آید. با این حال به علت تنوع پژوهش‌ها و مطالعات صورت گرفته در این حوزه، از ادبیات گسترده‌ای برخوردار است (litteral, 2007).

هرچند تنوع در ادبیات توانمندسازی موجب تقویت محتوای آن است، اما باعث عدم دستیابی به یکپارچگی و ارائه مدل جامعی از توانمندی شده است. دلیل چنین امری را می‌توان در نکات زیر دانست:

ذکر دلایل ..................

................................... تعریف دیگری از توانمندی است (nesan andholt2002).  توانمندسازی به مفهوم احساس................................................ و درماندگی خود چیره شوند (kostiwa and meeks, 2009, p 287). کانگر و کاننگو عنوان می‌دارند هرگونه استراتژی با تکنیک مدیریت که منجر به افزایش حق تعیین سرنوشت و کفایت نفس کارکنان گردد توانمندی آنها را ...............................................

بنابراین توانمندسازی فرایند تقسیم قدرت به میزان ثابت نیست. بلکه ......................... بتوانند سطوح برتری از خودشان را به دست آورند (mason, 2003).

علل گرایش سازمان‌ها به توانمندسازی

اسمیت (2000) بیان می‌دارد" توانمندسازی حرکتی دائمی است و ضرورت و اهمیتی رو به افزاش دارد. توانمندسازی اساس ....................

ابطحی و عابسی (1386) مهم ترین محرک‌های محیطی که سازمان‌ها را نسبت به توانمندسازی کارکنانشان ترغیب می‌کنند را به صورت ذیل بیان می‌دارند: .........................

همچنین از دیگر علل گرایش سازمان‌ها به توانمندسازی موارد زیل را می‌توان بیان کرد: ............................

فرایند توانمندسازی

کانگر و کانانگو (1988) الگوی توانمندسازی را متشکل از پنج مرحله می‌دانند:

مرحله اول: شناسایی و حذف شرایطی که موجب حالت روان شناختی بی قدرتی در کارکنان شده است............................................... تمامی مراحل شرح کامل.....................................

شکل مراحل پنج گانه فرایند توانمندسازی (کانگر و کانانگو، 1988، ص 475)

رویکردهای توانمندسازی

اما در یک دیدگاه کلی سه حوزه اصلی را می‌توان برای این تعاریف مشخص نمود (پناهی، 1390).

رویکرد ارتباطی

در این رویکرد، توانمندسازی فرایندی است که طی آن مدیریت........................

رویکرد انگیزشی

در این رویکرد توانمندی ریشه در تمایلات انگیزشی افراد دارد، هر راهبردی که ...................

رویکرد شناختی

نظریه پردازان این رویکرد که در راس آنها توماس و ولتهوس قرار دارند، معتقدند که توانمندسازی موضوعی چندوجهی است و نمی‌توان صرفا بر پایه یک ..................... (افجه و میری، 1388). ................................ (عبدالهی و نوه ابراهیم، 1385). .......................... توانمندسازی روانشناختی عکس‌العمل کارکنان به شرایط توانمندسازی ساختاری می‌باشد (spreitzerm deneson, 2005, p 23).

در شکل زیر این سه رویکرد نشان داده شده است.

توانمندسازی روانشناختی

اسپریتزر (1995) توانمندسازی را به عنوان یک راه روانشناختی که کارکنان می‌بایست برای توانمندشدن و کسب موفقیت اجرا کنند، بیان می‌کند (chang & liu, 2008). منون (2002) قالب روانشناختی................................................................ . .............................. نسبت به توانمندسازی تفاوت وجود دارد (Thomas and velthouse, 1990).

براساس رهیافت روانشناختی، توانمندسازی کاری نیست که............................................. احساسات کارکنان به آنان توجه دارند (عبدالهی و حیدری، 1388)

کوین و اسپریتز (1997) این نوع نگاه به توانمدسازی را رویکرد ارگانیکی نامیده‌اند. براساس رویکرد ارگانیکی، توانمندسازی کاری نیست که ................................. (ضیاء الدین و نیکوبخت، 1392).

در روانشناختی صنعتی و سازمانی و مدیریت، توانمندسازی ............................ (chiang and tsung, 2012).

مریسون (1996) بیان می‌کند که توانمدسازی روانی................................. (chiang and tsung, 2012).

ابعاد توانمندسازی روانشناختی

یکی از بهترین مطالعات تجربی انجام شده در مورد توانمندسازی توسط اسپریتزر (1992) صورت گرفته است. این صاحب نظر چهار بعد روانشناختی را برای توانمندسازی شناسایی نموده است. ...............................................

احساس شایستگی (خوداثربخشی)..............................

به اعتقاد بندورا سه شرط لازم است تا افراد احساس شایستگی کنند: ...............................

احساس داشتن حق انتخاب (خودسامانی).............................

سه شرط لازم برای احساس خودمختاری (خودسامانی) ..........................

احساس موثر بودن (پذیرش شخصی نتیجه) ...............................

چهار شرط لازم است تا افراد احساس پذیرفتن شخصی نتایج را داشته باشند: ....................

احساس معنی داری (ارزشمند بودن) .................

شروط لازم برای احساس معنی داری عبارتنداز : ....................................

احساس داشتن اعتماد به دیگران.........................

اعتماد و پشتگرمی به معنای داشتن اطمینان از این موضوع است که صاحبان قدرت به خاطر نتایج کارهایشان نه تنها به آنها لطمه وارد نخواهد کرد، بلکه از آنها حمایت نیز می‎‌کنند...............................

تشخیص توانمندسازی روانشناختی

برای تشخیص توانمندی روانشاختی معیارهایی وجود دارد. این معیارها عبارتند از: .....................................

عوامل موثر بر احساس توانمندسازی

برطبق نظریه شناخت اجتماعی، سه دسته عوامل بر ادراکات افراد از احساس توانمندی تاثیر می‌گذارند که عبارتند از: ................................

.............................. نتیجه توانمندی می‌کنند  (احمدی و همکاران، 1390).

........................... احساس توانمندی بیشتری کنند (ابطحی و عابسی، 1386).

................. توماس و ولتهاوس (1990)دریافتند از آنجایی که کانون کنترل رفتار شخصیتی بیشترین ارتباط را با احساس موثر بودن دارد، بنابراین .......................................

............................................ ایجاد فضایی از تحرک برای کارکنان می‎‌باشد (ابطحی و عابسی، 1386).

شکل رابطه بین ویژگی های گروه و احساس توانمندسازی (ابطحی و عاببسی، 1386).

........................................................... صاحب نظران برخی ویژگی‌های سازمانی را که بر ادراک کارکنان از توانمندسازی تاثیرگذار است، شناسایی کرده‌اند. این ویژگی‌ها عبارتند از: ......................................................

.................. به دلیل تصمیم‌گیری در شرایط ابهام نقش بدان گرفتار شوند، دچار ترس و دلهره باشند (احمدی و همکاران، 1390).

................ کوبرگ (1999) معتقد است ساختار سازمانی عبارتست از "نظامی متشکل از وظیفه، گزارش‌دهد، رابطه و اختیار که ........................

مدل های توانمندسازی

تاکنون پژوهشگران بسیاری در زمینه توانمندسازی به تحقیق پرداخته اند و مدل‌های گوناگونی در این زمینه ارائه شده است. در این بخش به برخی از این مدل‌ها اشاره می‌شود.

مدل توانمندسازی وگت  و مارل .....................

مدل توانمندسازی مک لاگان و نل .....................

مدل توانمندسازی وتمن و کمرون .............................

وتمن و کمرون (1998) براساس پژوهش‌های کانتر (1983)، پاندورا (1986)و هاکمن و الدهام (1980) برای توانمندسازی کارکنان نه راهبرد مدیریتی را مطرح می‌کنند، ......................

مدل توانمندسازی کانگر و کاننگو

کانگر و کاننگو (1998) الگوی توانمندسازی را متشکل از پنج مرحله می‌دانند. تعریف و توضیح تمامی مراحل مدل کانگر و کاننگو.........................

مرحله پنجم، مشاهده نتایج رفتاری توانمندسازی که شامل پیشقدمی و یا پافشاری رفتاری در انجام دادن موفق وظایف و اهداف است (عبدالهی و نوه ابراهیم، 1385، 32-34).

مدل توانمندسازی توماس و ولتهاوس

توماس و ولتهاوس (1990) روش کلی ای را که کانگر و کاننگو در سال 1981 ارائه کرده بودند، بسط و گسترش دادند و پیشنهاد کردند که توانمندسازی بهتر است................................... مانند رابطه متقابل کارمندان با ناظران، دوستان و زیردستانشان وابسته است (MOYE, HENKIN, 2006).

مدل توانمدسازی اسپریتزر

به اعتقاد اسپریتزر (1995) برخلاف گرایش روزافزون منابع علمی مدیریت به توانمندسای، عدم فقدان توانمندسازی روانشناختی در یک محیط کاری، ................................... درجات مختلفی از ان را تجربه کنند(moye, henkin, 2006). اسپریتزر با تمرکز بر رویکرد روانشناختی.................................... اسپریتزر در مطالعات خود در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به بررسی ابعاد و چگونگی سنجش توانمندسازی روانشناختی در محیط کاری پرداخت. وی در تحقیق خود مدلی را ارائه کرد که در آن.......................................... عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان و نتایج به دست آمده از آن را در قالب مدل زیر چنین بیان می‌کند (spreitzer, 1995:1445).

اهمیت توانمندسازی در سازمان‌ها

تغییرات سریع محیطی حیات بسیاری از سازمان‌ها را تهدید می‌کند و اقتصاد جهانی با فشارهای اقتصاد منطقه‌ای به جلو رانده می‌شود. رسانه‌های جدید،..................

........................................... موجب انطباق سازمان با تغییرات محیط می‌شود (مزید آبادی فراهانی، 1383).

کارکنان به آزادی عمل و قدرت تصمیم‌گیری برای انجام وظایفشان نیازمندند. کارکنان....................................... عملکرد بهتری خواهند داشت (chan and tsung, 2012).

مزایای توانمندسازی

مزایای بکارگیری توانمندسازی را می‌توان در دو طبقه تقسیم‌بندی نمود:

مزایای سازمانی

بسیاری از نویسندگانی که بر مزایای سازمانی توانمندسازی تمرکز کرده‌اند، چنین فرض می‌کنند که .......................

مزایای فردی

در حالی که توانمندسازی دارای مزایای سازمانی است، منافع بسیاری نیز برای کارکنان به همراه دارد. کارکنانی که خودشان را توانمند می‌بینند،.............................

از سوی دیگر باون و لاور (1992) مزایای توانمندسازی کارکنان را در سازمان‌های خدماتی به شرح زیر توصیف می‌کند: ...................................

پیامدهای توانمندسازی

توانمندسازی پیامدهای نگرشی و رفتاری خاصی برای سازمان‌ها به همراه دارد و بر توان آنها در عرصه رقابت خارجی می‌افزاید.

پیامدهای نگرشی توانمندسازی

...................................................... (افجه و میری، 1388). در ادامه به بررسی این پیامدهای نگرشی کارکنان می‌پردازیم.............................................. جسمی و روانی کارکنان اثر می‌گذارد (mason, 2003)

موانع توانمندسازی در سازمان

موانع موجود در توانمندسازی کارکنان در سازمان را می‌توان از سه بعد مورد بررسی قرار داد. این سه بعد ابعاد مهم هر سازمان محسوب و شامل بعد....................................... .

........................ موانع رفتاری توانمندسازی کارکنان محسوب می‌شوند (احمدی و همکاران، 1390).

همچنین از جمله موانع توانمندسازی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: ..........................


هر کدام از ................................ می تواند یک جمله تا یک پاراگراف 4 تا 10 خطی باشد.