ادبیات پایان نامه فصل دوم حمایت سازمانی ادراک شده perceived organizational support صفحات 10
جیمیل:
paper.for.mba@gmail.com
تماس یا تلگرام: 09017614595
هزینه ادبیات پایان نامه حمایت سازمانی ادراک شده فقط 7 هزار تومان
لطفا قبل از تماس ایمیل یا پیامک بزنید تا در تلگرام پیام بگذارید.
مقدمه
ولی، ادراک میتواند با واقعیت عینی بسیار متفاوت باشد. غالبا افراد از امری واحد، برداشتهای متفاوتی دارند. میتوان گفت که رفتار مردم، به نوع ادراک، پنداشت یا برداشت آنها و نه واقعیت، بستگی دارد. ادراک در روانشناسی امروز به معنای فرایند ذهنی یا روانی است که گزینش و سازمان دهی اطلاعات حسی و نهایتا معنیبخشی به آنها را به گونهای فعال به عهده دارد. به عبارت دیگر، ...............................
از زاویه زیستشناختی، ادراک را میتوان به عنوان آن دسته از تجارب ذهنی از اشیا یا حوادثی در نظر گرفت که معمولا ناشی از تحریک گیرندههای حسی بدن است. این تحریکها (بوسیله یکسری مکانیزمهای خاص گیرندهها) ..................................... . .............................. . در این تصمیمگیری، فرایندهای شناختی از قبیل حافظه و تفکر نیز نقش تعیینکنندهای دارند (رابینز، 1386).
ادراک اجتماعی
ادرک، تنها یک پددیه روانی-فیزیولوژیکی نیست، بلکه یک پدیده روانی-اجتماعی نیز هست. نگرشها، پیشداوریها، فکر قالبی .........................
حمایت سازمانی ادارک شده
براساس تعریف آیزنبرگر حمایت سازمانی ادراک شده باور کلی کارکنان یک سازمان درباره گستره کلی ارزشی است که سازمان برای نقش و مراقبت از بهزیستی آنان قائل است. ........................... و به رفاه آنها اهمیت میدهد (eisenberger et al, 1997).
مفهوم درک حمایت سازمانی در بطن تئوری مبادله اجتماعی نهفته است که همیشه ..................................... (fields et al 2000). براساس نظریه حمایت سازمانی روداز، آیزنبرگر (2002) کارکنان به سازمان شخصیت داده............................. .... که در مقابل تلاش کارکنان برای پاداش و قدردانی ارائه میشود (sluss et al, 2008). زمانی که کارکنان این طور ادراک کنند که سازمان نگران خوشبختی آنهاست................................
گذشته از امنیت شغلی،متغیرهای آموزش و استقلال در کار (به طور مثبت) و فشارهای نقش و بعد سازمان (به طور منفی) در حمایت سازمانی تاثیر دارد...............................
پیش شرط حمایت سازمانی درک شده، مشخصات کارکنان است که در دو بخش کلی قابل تفیکی است. الف
شکل : پیش شرط و تاثیرات حمایت سازمانی با استفاده از روش فراتحلیل (2002-1986) مببع roades eizenberger 2002
حمایت سازمانی ادراک شده
لوینسون (1965) معتقد است که کارکنان تمایل دارند رفتار کارگزاران سازمان را بعنوان رفتار خود سازمان ببینند. همچنین کارکنان میدانند...............................
سرپرست برای مشارکت آنان ارزش قائل است و مراقب راحتی انان است، تعریف می شود. rhoads, eisenberger, 2002
لاماسترو (2011) نشان داد که حمایت سازمانی ادراک شده موجبات...............................
تفسیر هیجانی و اقتصادی تعهد
عنصر پایه حمایت سازمانی ادراک شده تعهد مبادلهای است که براساس آن وابستگی، تلاش و وفاداری.......................
تفسیر اقتصادی
از دیدگاه تعهد مبادلهای میزان وابستگی به فعالیتهای سازمانی را نیز میتوان مانند...................................... (panaccio, 2009)/
تفسیر هیجانی
دیدگاه دیگری نیز در مورد تعهدسازمانی وجود دارد که به جای دیدگاه های اقتصادی بر پیوندهای هیجانی سازمان تاکید دارد. مودی، استیرز و پورتر همانندسازی و دلبستگی را مبنای......................................................
رویکرد مبادله اجتماعی تعهد سازمانی
با ادغام دو تفسیر هیجانی و اقتصادی تعهدسازمانی با یکدیگر میتوان به رویکرد مبادله اجتماعی تعهد سازمانی ایزنبرگر رسید که در آن باور به حمایت سازمانی را متغیر حمایت سازمانی ادراک شده نامیدهاند.
زمانی که کارکنان این احساس را ادراک کنند که سازمان نگران خوشبختی آنهاست و نیروهای خود را مورد مساعدت و حمایت قرار میدهد (حمایت سازمانی) خودرا جزئی از .................................
به این وسیله حمایت سازمان را جبران نمایند (eisenberger et al 1997) بر اساس رویکرد مبادله اجتماعی،................................... سازمانی را فراهم میکنند (lamastro, 2000).
طبق تئوری مبادله اجتماعی ارتباط مبادلهای بین دو طرف معمولا فراتر از مبادله اقتصادی بوده و شامل..............................
در این راستا، میتوان به سه نظریه اشاره کرد:
نظریه مبادله هومنز
این نظریه دلالت بر این دارد که از نظر درونی اصول مشترک میان انسان ها وجود دارد که باعث.......................
نظریه مبادله بلاو
بلاو تاکید می کند که نفع فردی "شرط ضروری مبادله" است، نه مسائل هنجاری و اخلاقی. افراد تعهدات خود را در برابر خدمات.....................
نظریه مبادله رهبر پیرو
سرپرست به او توجه دارد و درک کارمند از حمایت سازمانی افزایش مییابد (ابراهیمی، 1390).
چه زمانی کارکنان حمایت سازمانی را در سازمان خود درک میکنند: ....................
شخصیسازی سازمانی
.................................. به این ترتیب همسو با تعهدی که در روابط بین دو انسان پدید میآید، روابط بین فرد و سازمان در ذهن فرد (بصورت شخصی سازی شده) را میتوان ...........................
اثرات و پیامدهای حمایت سازمانی ادراک شده
به طور کلی پیامدهای حمایت سازمانی ادراک شده را میتوان در دو دسته پیامدهای شخصی و پیامدهای رفتاری تقسیم کرد.
.............................. ایزنبرگر و همکاران همچنین پیشنهاد دادند که اقدامات انجام شده بوسیله مردان و سرپرستان نیز ممکن است در رشد و توسعه ادراک کارکنان از حمایت سازمانی موثر باشد. از طرف دیگر حمایت سازمانی ادراک شده ................................
ایزنبرگر همچنین پیشنهاد میکند که حمایت سازمانی ادراک شده تحت تاثیر جنبههای مختلف رفتار سازمان با کارکنان خود قرار میگیرد. این جنبهها شامل موارد زیر است:
متغیرهای هم بسته با حمایت سازمانی ادراک شده
متغیرهای معطوف به نحوه عمل و رفتار سازمان با کارکنان
........................................ در این صورت از طریق همانند سازی کارکنان نیز احساس مورد حمایت بودن از طرف سازمان را تجربه میکند (Rhoades , eisenberger, 2002).
شرایط و ویژگیهای شغل
ویژگیها و شرایط شغل نظیر امنیت شغلی، خودمختاری، فشارآورهای نقش و آموزش شغلی هم از همبسته های هم سطح شغل و حرفه با حمایت سازمانی ادراک شده معرفی شدهاند...................
ویژگی های کارکنان
در حوزه تحقیقات صورت گرفته درباره نقش ویژگیهای شخصی کارکنان در حمایت سازمانی ادراک شده پژوهشهای به نسبت محدودی صورت گرفته است. شواهد ارائه شده در تحقیقات آیزنبرگر نشان میدهد که از ویژگی های فردی کارکنان ....................... باعث تغییر سطح حمایت سازمانی ادرک شده توسط کارکنان گردد (Aquino, griffeth, 1999).
متغیرهای رفتاری و نگرشی
مهمترین متغیرهای رفتاری و نگرشی که با حمایت سازمانی ادراک شده در پژوهشهای گذشته مورد بررسی قرار گرفتهاند شامل موارد زیر می باشند: تعهدسازمانی، ...................
میل به ماندن و رفتارهای کنارهگیرانه:رفتارهای کناره گیرانه نظیر غیبت، ترک خدمت و امثال آن در پیشینه پژوهشهای مطرح برای حمایت سازمانی ادراک شده در زمره متغیرهای دارای ارتباط قابل توجه با این متغیر معرفی شدهاند