ادبیات پایان نامه حمایت سازمانی ادراک شده
مفاهیم و پژوهش های اولیه
بسیار عالی
12 صفحه
مناسب برای فصل دوم پایان نامه های دانشجویی
ارزان قیمت فقط 7 هزار تومان
لطفا در اینترنت انتشار ندهید حرام است
جیمیل:
paper.for.mba@gmail.com
تماس یا تلگرام: 09017614595
لطفا قبل از تماس ایمیل یا پیامک بزنید تا در تلگرام پیام بگذارید.
مقدمه
در سه دهه گذشته حجم زیادی از مطالعات رفتار سازمانی و منابع سازمانی بر ارتباطات دو طرفه تبادلی بین کارکنان و سازمانها متمرکز شده است به طور بسیار ویژه میزان زیادی از ادبیات مرتبط با روابط میان سازمان و کارمند بر حمایت سازمانی ادارک شده تمرکز یافته است. کارکنان یک سازمان همیشه براساس میزان ارزشی که سازمان برای آنان و ایجاد رفاه، آسایش و امنیت آنها قائل است، اعتقاد و علاقه خاصی به سازمان پیدا میکنند. این اعتقاد، حمایت سازمانی ادراک شده نام دارد (pack,2005) سطح بالای حمایتهای سازمانی ادراک شده موجب ایجاد تعهد در کارکنان به منظور جبران این امتیازها و منافع خواهد شد که ممکن است در قالب رفتارهای مشارکتی بروز کند.
مفهوم حمایت سازمانی ادراک شده
ایده حمایت سازمانی ادراک شده برای نخستین بار توسط آیزنبرگر و همکاران به طور رسمی در ادبیات سازمانی مطرح شده است ........................................................... کارکنان فداکاری و تلاششان را برای منفعتهای مالی و ارضای نیازهای احساسی اجتماعی مثل اعتبار و ... تبادل میکنند (decnnick,2010).
محققان حمایت سازمانی ادراک شده را نمود عملیاتی تئوری مبادله اجتماعی میدانند، در حمایت سازمانی ادراک شده است (cho and treadway. 2011) . براساس رویکرد مبادله اجتماعی، حمایت سازمانی ادراک شده ............................................ تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را فراهم میکند (ابراهیمی،1390).
چندین تعریف و دیدگاه مختلف در مورد حمایت سازمانی ادراک شده
ریشه حمایت سازمانی ادراک شده تعهد مبادلهای است که بر پایه آن دلبستگی، کوشش و تعهد به سازمان با اجرت اجتماعی و مادی همراه میشود (allen, 2008).
تئوریهای مرتبط با حمایت سازمانی ادراک شده
تئوری مبادله اجتماعی
تئوری مبادله اجتماعی اظهار دارد که افراد یک گروه با هدف کسب منابع ارزشمند مادی و اجتماعی بر یکدیگر به طور متقابل اثر میگذارند و نگرشها و رفتارهای مشترک آنها از طریق منابعی که از گروه بدست میآورند شکل می گیرد (ابراهیمی، 1390). براساس این دیدگاه ...............................
در واقع مبنای نظری حمایت سازمانی، نظریه تبادل اجتماعی است. در روابط اجتماعی وقتی کسی....................................... (طالقانی و همکاران، 1388).
در تئوری مبادله اجتماعی آمده است روابط کارکنان با رهبرانشان در سازمانها همچون یک.............................. کرده و عملکرد بالاتری از خود برجای میگذارند (allen et al 2008).
که به صورت مبادلهای سازمان از او حمایت کند (allen et al 2008).
تئوری تبادل اجتماعی بیان کننده این واقعیت است که ....................................(دعایی و همکاران، 1389).. بلاو (blau) تبادل اجتماعی را فعالیت های داوطلبانهای.........................................(بختی و همکاران، 1391). .............................در واقع نظریه مبادله مطابق زیر است:
نظریه مبادله اجتماعی در قلمرو سازمانها بعنوان موضوعی میان رشتهای............................................ (russel and marje 2005). براساس نظریه مبادله اجتماعی، محققان به تحلیل روابط متقابل فرد و ........................................................... . نظریه پردازان تبادل اجتماعی معتقدند ارزش رابطه بدن بستان زمانی بیشتر میشود که.................................. (ابراهیمی، 1390)......................... بر مبنای هنجار بده بستان متقابل در مبادلات اجتماعی کارکنانی................................... . در این راستا میتوان به سه نظریه اشاره کرد:
1) نظریه مبادله هومنز (homans)
2) نظریه مبادله بلاو
3) نظریه مبادله رهبر پیرو
بلاو، رابطه مبادله را منشا نابرابری میداند. به اعتقاد او هر خدمتی که فرد به دیگری میدهد، وظایفی را برای طرف مقابل ایجاد میکند که................................................. زمانی که قدرت عادلانه اعمال شود، توجیههای عقلانی افراد در مورد اطاعت مبدل به هنجار جمعی میگردد (مجیدی مقدم، 1392).
تئوری مبادله رهبر پیرو
تئوری مبادله رهبر پیرو با کیفیت رابطه بین مدیران و کارکنان یکی از تئوریهایی است که در مطالعات مربوط به تئوری مبادله رهبر پیرو با کیفیت رابطه بین مدیران و کارکنان یکی از تئوریهایی است که در مطالعات مربوط به حمایت سازمانی و تئوری مبادله اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد.
تئوری حمایت سازمانی
نظریه حمایت سازمانی بیان میکند که کارکنان دیدگاهی............................................ (eisenbeger et al 2001). بر طبق نظریه حمایت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده.......................................................... پاداشهای ملموس جبران خواهد نمود یا خیر (arbleda, 1010)......................................... و در اهداف سازمان مشارکت کنند (zagencyzk et al 2010). به علاوه این احساس حمایت....................................................نسبت به سازمان احساس وظیفه کند (دیباجی و همکاران، 1391).
بنابراین، فرضیه بنیادی نهفته در تئوری حمایت سازمانی این است........................................................... کاهش عزت نفس محفوظ میمانند (ابراهیمی، 1390).
عوامل تاثیرگذار بر حمایت سازمانی ادراک شده
· متغیرهای معطوف به نحوه عمل و رفتار سازمان با کارکنان
براساس شواهد پژوهشی کنونی، متغیرهای انصاف، عدالت، حمایت سرپرست و پاداشهای سازمانی از گروه متغیرهایی محسوب میشوند که به عنوان ............................ (گل پرور، 1385). علی رغم این که هر یک از این ابعاد عدالت به اشکال مختلفی با یکی از ابعاد رفتاری در محیطهای کار مربوط میشوند، با این حال.................................. (shore 1995). در کنار عدالت و انصاف، حمایت همه جانبه سرپرست.............................................. باعث تقویت حمایت سازمانی ادراک شده شود (rhoades andeisneberger2001). دلیل نظری این حمایت ........................................ (rhoades and eisenberger , 2001).
.....................................................................
· شرایط و ویژگی های شغلی
در کنار عوامل مربوط به نحوه عمل و رفتار سازمان با کارکنان، ویژگیها و شرایط شغل نظیر................................
· ویژگیهای کارکنان
در حوزه تحقیقات صورت گرفته درباره نقش ویژگیهای شخصی کارکنان در حمایت سازمانی ادراک شده، پژوهشهای به نسبت محدودی صورت گرفته است.
در فراتحیل گزارش شده بوسیله روادز و آینزبرگر (2002) ویژگیهای شخصیتی نظیر باوجدان بودن (وظیفه شناسی) و عاطفه مثبت به ترتیب دارای همبستگی تصحیح شده........................
· عوامل تاثیرگذار از دیدگاه آیزنبرگر و روادز
برطبق تئوری حمایت سازمانی، روادز و آینزبرگر (2002) سه دسته عامل مهم تاثیرگذار بر ادراک حمایت سازمانی را شناسایی کردهاند.
پیامدهای حمایت سازمانی ادراک شده
· متغیرهای رفتاری و نگرشی
از مهمترین متغیرهای رفتاری و نگرشی که با حمایت سازمانی ادراک شده در پژوهشهای گذشته مرتبط گزارش شده،تعهد سازمانی ، عواطف وابسته به شغل و سازمان، دلبستگی شغلی، عملکرد در نقش، و فراتر از ................................ آکینو و گریفث (1999) در پی بررسیهای به عمل آورده بین حمایت سازمانی ادراک شده با ترک خدمت............................ .
به طور کلی اثرات و پیامدهای حمایت سازمانی ادراک شده به شرح ذیل است:
............................................ احساس حمایت سازمانی موجب کاهش فشارهای شغلی شده و تمایل به ترک خدمت نیز کاسته میشود (eisenbeger 1986).