ادبیات پایان نامه فصل دوم پایان نامه رهبری (مفهوم رهبری، مدل ها و با تمرکز بر رهبر-عضو به همراه پیشینه تحقیقات
این ادبیات پایان نامه خودم هست.
حدودا 18 صفحه به همراه انواع شکل ها و تصاویری که باید در رابطه با موضوع رهبری و قدرت و به ویژه رهبر-عضو نوشته میشد.
هزینه این 18 صفحه ورد با فونت ب نازنین و 14 و حاشیه معمولی : 7 هزار تومان است.
جیمیل:
paper.for.mba@gmail.com
تماس یا تلگرام: 09017614595
لطفا قبل از تماس ایمیل یا پیامک بزنید تا در تلگرام پیام بگذارید.
رهبری
معنای واژه رهبری، سهل و ممتنع و تقریبا مفهومی فراگیر است و موضوع بحث بسیاری از کتب دانشگاهی است اما همچنان مبهم باقی مانده است.
· رهبری، فرایند اجتماعی[1] است که رهبر در جستجوی مشارکت داوطلبانه زیردستان برای تلاش در جهت رسیدن به اهدف سازمان است (کریتنر، 1996؛ به نقل از مقیمی: 1393: 484).
............................. (6 تعریف از مدیریت از منابع مختلف)...................
· رهبری عبارت است از فرایند نفوذ و تاثیرگذاری رهبران و پیروان برای دستیابی به اهداف سازمانی از طریق تغییر (لوسیر، 2013). در این تعریف، پنج عنصر اساسی وجود دارد که در شکل (1) نشان داده شده است
.....................................شکل (1) عناصر کلیدی تعریف رهبری (لوسیر و همکاران، 2013: 6) .............................
رهبری در برابر مدیریت
با توجه به مطالعات گسترده انجام شده در زمینه تفاوتهای میان رهبری و مدیریت، دیگر جایی برای تردید باقی نمیماند که این دو واژه مترادف نیستند. رهبری نسبت به مدیریت مفهوم وسیعتری دارد. رهبری، بخشی از شغل مدیران است. در مورد تفاوت این دو واژه میتوان گفت: ....................................
قدرت
..................................... در مقایسه با مفهوم اختیار میتوان گفت، قدرت بیانگر توانایی، اختیار و حق صدور دستور برای هدایت فعالیتهای دیگران است. شکل (2) ارتباط میان اختیار و قدرت را نشان میدهد.
شکل (2) ارتباط بین اختیار و قدرت (مقیمی، 1393: 489)
انواع قدرت
به صورت خلاصه و مفید قدرت در سازمانها را میتوان به سه صورت مشخص شناسایی کرد. آشناترین صورت قدرت «قدرت مطلقه» است که سلطههای ضمنی و صریح را شامل میشود. ............................ سومین صورت قدرت، قدرت از پایین است که بر توانایی کارکنان بر مقاومت در برابر قدرت دیگران و نفی اثربخش درخواستهای نامطلوبشان دلالت دارد.
نقش پیروان در رهبری
.................................
شکل (3) نوع شناسی پیروان (کلی، 1988؛ به نقل از مقیمی، 1393: 493)
نظریههای رهبری
رهبران اثربخش، اساسیترین و نایابترین منابع هر سازمانی هستند. تفاوت اساسی میان یک سازمان موفق و غیرموفق، غالبا بر مبنای مولفه رهبری تعریف میشود در زمینه رهبری مطالعات گسترده در عصر پست مدرن و پس از جنگ جهانی دوم شروع شد و در نهایت .................................................
شکل (4) تکامل تئوریهای رهبری (مقیمی، 1393: 497)
نظریههای شخصیتی یا صفات رهبری[1]
...................... این سخن همان ماهیت نظریه «ابرمرد[1]» است که گالتون (1969) آن را بیان کرد......................
نظریههای سبک رفتاری
................................... دامنه سبکهای رهبری از «استبدادی و آمرانه» تا «مشارکتجویانه و مردم سالارانه» و تا «آزادی کامل و بیبندوباری» تغییر میکند...................................
نظریههای اقتضایی رهبری
................................ مهمترین نظریههای اقتضایی شامل تئوری اقتضایی فیدلر[1]، مدل رهبری وضعی هرسی و بلانچارد[2] و نظریه جانشینهای رهبری[3] است..........................
نظریههای ترکیبی جدید
............................... برنز «مدل رهبری تمام عیار[1]» را در سال 195 مطرح کرد..................................
رهبران تحول آفرین
...................................... این ویژگیها برای رهبر تحول آفرین اصیل، امری بایسته است زیرا به ایجاد تعهد و بهرهوری اعضای سازمان کمک میکند. (جاگولو، 2010: 7-706). ......................................
.................................... وبر ادعا میکند که رهبری کاریزماتیک یکی از انواع ایدهآل قدرت است.........................................
براساس مطالعات برنارد بس، چهار عامل نفوذآرمانی[1]، ترغیب ذهنی[2]، انگیزش الهامبخش[3] و حمایتهای توسعهگرا[4] به تحقق رهبری تحول آفرین منجر میشود که در شکل (5) نشان داده شده است.
شکل (5) عوامل رهبری تحول آفرین (برنارد بس، 1993)
کاوجانیک، اسچو و جونز (2013) مطالعه کمی روی واسطههای رهبری انجام دادند و تعیین کردند که ..................
گروز و لاروکا (2011) در مطالعه کمی دیگری در یک محیط کسبوکاری دریافتند که رهبران تحول آفرین، ...................
در مطالعهای جداگانه از طریق مصاحبه با کارگران فناوری در ترکیه هشدار داده شده که همان اصول تحول آفرین اشاره شده توسط اودیومرو اگوبانز (2013)، میتواند ..............................
رهبری مبادلهای
..................... این رویکرد ابتدا تئوری روابط دوتایی زوجی عمودی نامیده شد که امروزه از آن به تئوری مبادله رهبر-پیرو نام میبرند...............
چندین تعریف از رهبری مبادله ای یا رهبر عضو یا رهبر پیرو
همان طور که در شکل (6) نشان داده شده است، فرایندهای رهبری مبادلهای به رهبری نیاز دارد که آنچه پیرو باید انجام دهد را درک کند، نقشهای پیرو را به روشنی مشخص کند و در صورتی که به هدف نائل آمدند، ارزشهای معنیدار را به پیروان ارائه دهد.
مقایسه رهبری مبادلهای و رهبری تحول آفرین
.............................................................................................................................................. باید گفت که هر دو رهبری برای هدایت موفقیتآمیز سازمان ضروری است. مزیت متمایزکننده رهبری مبادلهای تواناییاش در رسیدگی سریع به مسائل است. رهبران مبادلهای در حالی که کارکنان تولیدی...................................................................
محققان دیگر، تفسیر متفاوتی از رابطه میان رهبری مبادلهای و رهبری تحول آفرین ارائه کردهاند که در آن رهبری مبادلهای را میتوان شرایط مرزی[1] برای رهبری تحول آفرین به خدمت گرفت.
اودیومرو و اوگبانا (2013) با انجام یک متاآنالیز، به این نتیجه رسیدند که رهبری تحول آفرین ممکن است
شکل (7) مقایسه رهبری تحول آفرین و مبادلهای از نظر پیچیدگی سازمان و میزان تغییر مورد نیاز (کاتلر،1990)
شیوه مدیرت در رهبری مبادلهای
................................... بعلاوه تئوری تبادل میان رهبر و عضو گروه پیشنهاد می کند که رهبران به طور مشخص با تمام زیردستان و کارکنان به یک شکل ارتباط برقرار نمی کنند. بلکه رهبران سبکهای رهبری متفاوتی را بسته به شرایط خاص اتخاذ می کنند
رویکردهای نوین در LMX
با توجه به اینکه رویکرد LMX توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، تحقیقات فراوانی که در این زمینه انجام شده و اصطلاحاتی مانند ..........................
فرقگذاری در LMX
در سالهای اخیر، محققان رابطه رهبر پیرو، با تمرکز بر اینکه تا چه حد LMX بر کل کار گروهی اثرگذار است، مرزهای LMX را گسترش دادهاند. هنگامی که رهبری، روابط با کیفیت بالا را با برخی اعضای گروه توسعه میدهد و در عین حال، روابط با کیفیت پایینتری با سایر اعضای گروه دارد،............................................................................
LMX نسبی
فراتر از مقایسه اجتماعی که در نتیجه فرقگذاری در روابط رهبر پیرو اتفاق میافتد، مفهوم دیگری از مقایسه اجتماعی، یعنی .............................................................................
اثرات واقعی LMX بر پیروان بسته به ادراک سایر اعضای گروه نسبت به کیفیت LMX تعیین میشود. .............................................................. باشند (هیو و لیدن، 2013)..................................... این نوع رابطه نسبی اطلاعات مقایسهای را با در نظرگرفتن به موارد زیر ارائه میدهد:
...............................
بنابراین، اعضا با RLMX بالا چنین تصور میکنند که بهتر از اعضای با RLMX پایین عمل میکنند (هیو و لیدن، 2013). در واقع، ......................................
مقایسه اجتماعی LMX
اخیرا ویدیآرتی و همکاران (2010) مفهوم جدیدی از «مقایسه اجتماعی LMX به نام [1]LMXSC» را معرفی کردهاند. LMXSC به مقایسه بین .......................
چالشهای مبادله رهبر پیرو
همان گونه که در مورد رهبری تحول آفرین مطرح شد، رهبری مبادلهای نیز بدون مسئله و مشکل نیست.......................... روزن، هریس و کاکمار (2011) استدلال کردند که درک عدالت سازمانی بسته به کیفیت رابطه رهبر-پیرو...........................
اهمیت رهبری در ایجاد تعهد سازمانی
بر کسی پوشیده نیست که دنیای رقابتی امروزی با تغییری سریع و پیچیده همراه است و این حرکت نامعلوم به سوی آینده به مشارکت بیشتر تمامی افراد در تمامی سطوح سازمانی نیاز دارد....................................... یکی از چالشهای سازمانهای امروزی، افزایش چابکی و انعطافپذیری سازمان در برابر پیچیدگیها و آشوبهای روزگار است. گاساک، وبر و سِر (2011) در یک مطالعه کمی در صنعت بازی به این نتیجه رسیدند که هرچه..........................................
مطابق با مطالعه فراتحلیلی دولبون، بومر، لیدن، براور و فریزس (2012) کیفیت رابطه رهبر -پیرو را میتوان با شایستگی پیروان،...................................................... مهمتر از همه، این مطالعه فراتحلیلی نفوذ قابل توجه روابط رهبر پیرو بر خروجی کارکنان مانند خروجی رفتاری پیروان[1] (تمایل به ترک خدمت[2]، رفتار شهروندی[3] و عملکر شغلی)، خروجی نگرشی[4] (تعهد سازمانی و رضایت شغلی)، خروجی ادراکی[5] (عدالت رویه و عدالت توزیعی) را تایید کرد.
........................................
کازیمر و همکاران (2014) به بررسی روابط میان مبادله رهبر-پیرو، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد عاطفی در کارکرد نقش پرداختند..........................................
کانگ، استورت و کیم (2011) دریافتند که جو اخلاقی سازمان و کیفیت LMX .................................
گارک و دار (2014) در تحقیقی که بر روی 36 هتل کوچک و متوسط در دهلی انجام دادند دریافتند که......................................
لو و همکاران (2014) در صنعت هتلداری چین به آزمایش اثر هویت رابطهای بر روابط میان LMX و عدالت تعاملی .................................
بلنز و گونزالز-روما (2012) استدلال کردند اگرچه تفاوت روابط در میان هم تیمیها با رهبر در قلب نظریه مبادله اجتماعی قرار دارد، مطالعه ایشان به بررسی نقش این تفاوت............................................
هسیه (2012) در مقالهای با عنوان «ایجاد تعهد سازمانی کارکنان بوسیله LMX، نقش میانجیگر حمایت سرپرست» روابط میان تعهد سازمانی کارکنان، مبادله رهبر – پیرو (LMX) و پشتیبانی سرپرست را در بانکها جنوب تایوان بررسی کردند. یافتههای هسیه نشان داد....................................
[1] followers’ Behavioral Outcomes
[2] Turnover Intentions
[3] Organizational Citizenship Behavior
[4] Attitudinal Outcomes
[5] Perceptional Outcomes
[1] Leader-Member Exchange Social Comparison (LMXSC)
[1] Boundary Condition
[1] Idealized Influence
[2] Inspirational Motivation
[3] Intellectual Simulation
[4] Individual Consideration
[1] Full Range Leadership Model (FRLM)
[1] Fiedler's Contingency Model
[2] Hersey and Blanchard Situational Leadership
[3] Substitutes for Leadership
[1] Great-man approach
[1] Traits Theory
[1] Social Influence